JURAJ HERZ

JURAJ HERZ


režisér
1934

Narozen 4. 9. 1934 v Kežmaroku. Jako desetiletý prožil poslední půlrok války v koncentračních táborech Ravensbrück a Sachsenhausen, kam byl deportován spolu s rodiči. V letech 1950-1954 vystudoval obor fotografie na Strednej umelecko- priemyselnej škole v Bratislavě, v letech 1954-1958 absolvoval loutkoherectví a režii na katedře loutkářství pražské DAMU. Poté složil zkoušky na FAMU, studium třetí odborné školy mu však nebylo povoleno.

Po vojně (1958-1960) začal v divadle Semafor spolupracovat na hře svého spolužáka z DAMU Jana Švankmajera Škrobené hlavy (1960) a s Jiřím Suchým napsal a režíroval jevištní pásmo Papírové blues (1961), v němž také hrál. Jeho výrazné fyziognomie si všiml Zbyněk Brynych a nabídl mu roli pohřebního zřízence ve filmu Každá koruna dobrá (1961). V dalších letech Brynychovi asistoval na filmech Neschovávejte se, když prší (1962) a Transport z ráje (1962) a také v nich hrál, jako pomocný režisér pracoval s Jánem Kadárem a Elmarem Klosem na filmech Obžalovaný (1964) a Obchod na korze (1965). Hrál ve filmech Limonádový Joe aneb Koňská opera (Oldřich Lipský, 1964), Kdyby tisíc klarinetů (Ján Roháč, Vladimír Svitáček, 1964), Poslední trik pana Schwarzewaldea a pana Edgara (Jan Švankmajer, 1964), Volejte Martina (Milan Vošmik, 1965), Dýmky (Vojtěch Jasný, 1966), Slečny přijdou později (Ivo Toman, 1966), Byt (Jan Švankmajer, 1968) a v řadě jiných i v příštích letech, včetně snímků svých vlastních.

Od roku 1961 byl zaměstnancem FSB, jako režisér samostatně debutoval hraným středometrážním snímkem Sběrné surovosti (1965) podle Bohumila Hrabala. Literární předlohy se mu i později stávaly častým východiskem práce, jeho tvorba se vyznačuje širokým žánrovým rozptylem od detektivky přes psychologické drama, hudební film, horor, nejrůznější druhy komedie, sci-fi a grotesku až po pohádku. Od konce 60. let pracoval též pro televizi (Kočka, 1970; Noční můry Nadi Urbánkové, 1971; Dotek motýla, 1972; Pekař Vilém a sličná Naďa, 1972; Ploskovické nokturno, 1972; Toulavý Engelbert, 1973), pak i na divadle.

Po zákazu dokončení snímku Straka v hrsti v roce 1983 točil také na Slovensku (mj. šestidílný televizní seriál Gagman, 1987), nakonec v červenci 1987 se svou manželkou, herečkou Terezou Pokornou, emigroval do SRN. Tam kromě hraného filmu pracoval hojně zejména pro televizi: Liebe ist stärker als der Tod (Láska je silnější než smrt, 1988), Wolfgang (1991), Die Drahtseilbahn (Lanovka, 1991), Maigret et la tète d'un homme (Maigret a hlava muže, 1994), Maigret tend un piège (Maigret líčí past, 1995), Der Sperling und das schlafende Mädchen (Vrabec a spící děvče, 1998). Nově přidal i natáčení dokumentů: August '39 (Srpen '39, 1988-9), Lara - Meine Jahre mit Boris Pasternak (Lara - Můj život s Borisem Pasternakem, 1993), Vision 2000 - Václav Havel (1993).

Do Čech se natrvalo vrátil v roce 1999. Věnuje se režii na divadle a v televizi (např. Politik a herečka, 2000; seriál Černí baroni, 2003; Tajné sny, 2004), v roce 2009 bude mít premiéru jeho nový horor Tma.


 

Filmografie

Sběrné surovosti - 1965, podle povídky Bohumila Hrabala Baron Prášil ze sbírky Perlička na dně, scénář s Bohumilem Hrabalem

Znamení Raka - 1966, podle románu Hany Bělohradské Poslední večeře, scénář s Hanou Bělohradskou

Kulhavý ďábel - 1968, námět Jaroslav Klíma, scénář s Jaroslavem Klímou

Spalovač mrtvol - 1968, podle stejnojmenné novely Ladislava Fukse, scénář s Ladislavem Fuksem

Sladké hry minulého leta - 1969, podle povídky Guy de Maupassanta Muška, scénář s Altou Vášovou, TV, uveden i v kinech

Petrolejové lampy - 1971, podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka, scénář s Václavem Šaškem a Luborem Dohnalem

Morgiana - 1972, podle novely Alexandra Grina Jessie a Morgiana, scénář s Vladimírem Borem

Holky z porcelánu - 1974, námět a scénář Jaromíra Kolárová

Holka na zabití - 1975, námět a scénář Josef Šilhavý

Den pro mou lásku - 1976, námět a scénář Markéta Zinnerová

Deváté srdce - 1978, námět Josef Hanzlík, scénář s Josefem Hanzlíkem

Panna a netvor - 1978, podle divadelní hry Františka Hrubína Kráska a zvíře, scénář s Otou Hofmanem

Křehké vztahy - 1979, podle románu Václava Duška Druhý dech, scénář s Jiřím Švejdou

Buldoci a třešně - 1981, námět Ivan Gariš, scénář s Ivanem Garišem

Upír z Feratu - 1982, podle povídky Josefa Nesvadby Upír po dvaceti letech, scénář s Janem Fleischerem

Straka v hrsti - 1983 zakázán, 1988 uveden na videu, 1991 v kinech, námět na motivy středověkých satir Antonín Přidal, spolupráce na scénáři Antonína Přidala

Sladké starosti - 1984, námět Jozef Paštéka, scénář Jozef Paštéka a Milan Ležák; Slovenská filmová tvorba

Zastihla mne noc - 1985, námět Jaromíra Kolárová, scénář s Jaromírou Kolárovou

Galoše šťastia - 1986, podle pohádky Hanse Christiana Andersena, spolupráce na scénáři Alexe Koenigsmarka; koprodukce Slovenské filmové tvorby a Omnia Film München, SRN

Der Froschkönig (Žabí král) - 1990, scénář s Berndtem Fiedlerem, SRN

Die dumme Augustine (Hloupá Augustina) - 1993, podle obrázkové knihy Otfrieda Preusslera a Herberta Lentze, scénář s Borisem Hybnerem, SRN

Des Kaisers neue Kleider (Císařovy nové šaty) - 1994, podle stejnojmenné pohádky Hanse Christiana Andersena, scénář Berndt Fiedler, SRN / ČR

Pasáž - 1996, podle stejnojmenné novely Karla Pecky, scénář s Christianem Rullierem, ČR / Francie / Belgie

 


© První veřejnoprávní, s.r.o. 2008 | autoři stránek